Overweging – Fer van der Reijken

Afscheid Fer25Aug2013 074

Ik geloof niet dat uw hart zojuist – bij dit Evangelie – opveerde van vreugde. Of anders is het me ontgaan…

De Blijde Boodschap klinkt wat bedrukt vandaag:

“Heer, zijn het er weinig die gered worden?”

“Spant u tot het uiterste in om door de nauwe deur binnen te komen. Velen zullen proberen binnen te komen en daar niet in slagen.”

En dan ook nog: “Daar zal geween zijn en tandengeknars.”

Een oude mevrouw zei ooit: “Met dat tandengeknars van mij in het Rijk Gods zal het wel meevallen. Ik heb ze al jaren niet meer.”

Een meneer naast haar zei: “Ga er maar vanuit dat de hemel ook wel in nieuwe tanden zal voorzien.”

Gelukkig hebben we altijd een eerste lezing én een tweede. En die eerste lezing is werkelijk prachtig! Laten we daar eerst maar bij stilstaan en dan komt die nauwe deur en dat tandengeknars later wel.

De eerste lezing komt uit het allerlaatste hoofdstuk van de profeet Jesaja.

Lieve mensen, zou u het ooit niet meer zien zitten, lees dan de profeet Jesaja. Vooral het laatste gedeelte. Dat wordt “het troostboek” genoemd. Binnen een uur begin je van binnen weer warm te worden!

In de eerste lezing ontvouwt de profeet Jesaja die grootse droom van God zelf; een visioen waarin alle volkeren en talen worden opgeroepen om naar Gods heilige berg in Jerusalem toe te stromen. En om te delen in Gods glorie. De taal van de lezing staat misschien wat ver van ons af,  maar vertaald naar onze tijd krijgen we ooit, ooit… misschien wel dit te zien…

Daar komen ze aan, de Moslimbroeders, met aan hun zij de Koptische christenen, gezamenlijk overtuigd van dat ene doel; de opgang naar Gods heilige berg.

En van die kant komen ze aan – bevrijd uit hun kerkers en krochten – zingend en kleurrijk, alle kinderen die slachtoffer waren van kinderarbeid.

Daar komen ze vrolijk aangedobberd, de bootjes van de Gay Pride, daarnaast een hele vloot van bootvluchtelingen, ze redden het… onderweg naar Gods heilige berg. En daar weer achter oorlogsbodems, met nú waardeloos wapentuig, en met zeelui zwaaiend aan dek, onderweg naar Jerusalem.

Daar komen ze aangemarcheerd, alle militairen van deze wereld, met witte bloemen in de loop van hun geweer, met nachtkijkers die weer daglicht zien… ze weten dat ze ambteloos burger zijn geworden, maar het deert hen niet, want ze stromen toe naar de heilige berg van God zelf in Jerusalem.

Obama en Poetin staan samen met paus Franciscus in een open wagen en Geert Wilders… deelt suikerspinnen uit… want ze zijn allemaal onderweg naar het visioen dat werkelijkheid wordt op Gods heilige berg.

Beste mensen, als het zo is dat lammen ooit weer zullen lopen, doven weer zullen horen en blinden weer zullen zien, dan geloof ik dat er ook ooit een moeder op Gods heilige berg zal staan, met getoupeerde haren, haar laarzen in de sneeuw. Ze kijkt en ze geniet van haar zoon die weer aan het skiën is.

Ik gelóóf… dat het zoiets moet het zijn, Gods ultieme droom met ons, alle pijn en verdriet verdwenen. Alle volkeren en talen in harmonie met de Schepper verenigd: eind goed, al goed!

Maar hoe zit het nu met die nauwe deur uit het evangelie? En met dat tandengeknars?

Misschien betekent die nauwe deur wel, dat we dit visioen zo gauw vergeten. Dat we ons te gemakkelijk verliezen in wat er hier en nu allemaal moet en van ons verwacht wordt. Ja, het gras moet nog worden gemaaid, er moeten boodschappen worden gedaan bij ‘Hallo Jumbo’, de manden was moeten nog gestreken worden, de stofzuigerzak geleegd, de achterband van de fiets geplakt, proefwerken worden nagekeken, en e-mails, e-mails, e-mails moeten nog worden beantwoord. Maar voor je het weet vallen we samen met wat we doen, vergeten we dat we dragers zijn van een visioen en kan het leven wel erg benauwd worden…

Of is het dragen van dit visoen véél te hoog gegrepen? Alleen maar iets voor ‘beroepsgelovigen’? Dan biedt het Evangelie van vandaag gelukkig nog een tweede optie. Er staat die zin: “Gaat weg van Mij, allen die ongerechtigheid doet.” Gerechtigheid doen wordt aangereikt als ook een manier om door de nauwe deur binnen te gaan. En dat hoeft niet zo moeilijk te zijn. Eigenlijk komt het erop neer je ertoe in te spannen om een goed mens te zijn. En dat is toch voor iedereen bereikbaar? Het begint al door – als het financieel kan – die plofkip te laten liggen en de scharrelkip mee naar huis te nemen. Als je fairtrade hagelslag koopt weet je dat je daarmee een arme boerenfamilie in “Verweggistan” een dienst bewijst. En binnen enkele jaren zal elke Nederlander op een of andere manier wel mantelzorger zijn. Recht doen aan mensen en de hele schepping ligt binnen ieders handbereik.

Beste mensen, of u uw eigen tanden nog wel heeft of niet meer, het zal me worst zijn. Vegetarische worst! Ik hoop wel dat we ‘figuurlijk’ onze tanden blijven zetten in het leven. Dat we blijven dromen en Gods visioen koesteren, en ondertussen proberen om een goed mens te zijn. Dat kan in Megen, dat kan in Hasselt of Amsterdam. Dat kan overal…

Want als het ooit eenmaal zo ver is, dat we elkaar tegenkomen, onderweg naar die heilige berg in Jerusalem, waar God op ons wacht, dan zou het jammer zijn en tandenknarsend als je zou moeten zeggen: “Waarom hebben ze ons dit nooit eerder verteld?”

Moge het zo zijn.

Advertenties
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

Een reactie op Overweging – Fer van der Reijken

  1. zuster Margaretha zegt:

    Dag Fer,
    mijn broeder Fer:
    Voor de toekomstwens ik je toe, dat de kost niet al te taai en hard is, maar dat je er met plezier en verwachting je tanden in zult blijven zetten. En dat je dan ook wat “lekkere” verrassingen zult tegenkomen. Amsterdam, mijn geboorte- en opgroei-stad… een boeiende stad! Zo wens ik jou er een boeiende en verrassende toekomst toe, een stad waar je leven vindt en leven kunt delen.
    Graag wil ik later nog eens horen, hoe je “mijn” stad ervaart en hoe het er je vergaat.
    Au revoir!!

    zuster Margaretha

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s