Overweging: Pinkstern – Heilige Geest – Positieve Energie

Overweging
Wij vieren vandaag de nederdaling van de Heilige Geest over de elf apostelen en Maria. De apostelen zijn na de dood van Jezus zó bang dat ze zich in een kamer hebben opgesloten. En wat gaat er op dit moment in hen om?. Alles is voorbij!! Er is niks meer dat we kunnen doen! Met Jezus’ kruisiging is alles ten einde gekomen. Dit soort negatieve gedachten beperken de apostelen in hun kamer en ze durven niet in de openbaarheid te komen om over Jezus te spreken! Ze zijn bevangen door negatieve energie! En dán komt de Heilige Geest over de apostelen. Zodra ze de Heilige Geest krijgen, zien wij bij hen een grote verandering. Ze treden naar buiten om de blijde boodschap te verkondigen. Ze zien er dapper en moedig uit! De apostelen zijn nu heel positief en ze gaan met hun opdracht door. Ik zie hier de Heilige Geest als de positieve energie die een nieuw visioen en inzicht onder de apostelen gebracht heeft. De Heilige Geest is een positieve energie in ons! De Heilige Geest komt naar de apostelen als vuur en wind. Vuur en wind symboliseren de energie.
God is de bron van de energie. De Heilige Geest representeert de energie. Toen de Heilige Geest neerdaalde over de apostelen was dat Gods energie. Toen Jezus aan de apostelen beloofde dat hij een helper zou sturen was dat Gods energie, een positieve energie. Wij noemen de Heilige geest met veel verschillende namen. Bijvoorbeeld: Trooster, Vuur, Begeleider, voorspreker, Geest van God, Leraar, Advocaat, Raadsman, Wijsheid, Waarheid, Leven, Kracht, Adem, Helper, Partner, Metgezel enzovoort. Al deze namen verwijzen naar iets dat positief is. Deze Positieve energie is aanwezig vanaf de schepping. Het eerste vers in de Bijbel, Genesis 1, 1 zegt: “Gods geest zweefde over het water.” Wij die geschapen zijn naar het beeld en de gelijkenis van God delen in deze positieve energie, de Heilige Geest. Wij hebben de Heilige Geest, de positieve energie in ons, van binnen! Pinksteren is het moment waarop de apostelen de heilige geest van binnen herkennen. Het feest van Pinksteren vandaag nodigt ons uit om de heilige geest, de positieve energie die in ons woont te herkennen en uit te stralen.
De situatie van de Kerk was niet eenvoudig toen Franciscus jong was. Wij kennen het verhaal van de bekering van Franciscus. Als hij in San Damiano aan het bidden is, hoort hij de opdracht dat hij het vervallen kerkje moet herstellen en tegelijkertijd herkent hij de jeugdige, positieve energie in zijn binnenste. Het is de Geest – de positieve energie in zijn binnenste, die niet alleen de kerk als gebouw herstelt, maar ook de geest van de kerk, de geest van het leiderschap in de kerk. Hij herkent de positieve energie van binnen en hij straalt het uit in zijn leven. Wat Franciscus ook doet; het was een uitdrukking van de Geest, de positieve energie die in hem woonde. Toen Kardinaal Roncalli Paus Johannes de 23e werd, was hij bedoeld om maar voor een korte tijd paus te zijn, om de toenmalige status-quo van de kerk te behouden. Maar de geest in hem deed hem visualiseren van een nieuwe en mooie toekomst voor de kerk en hij riep op tot het tweede Vaticaans Concilie. Ook al was hij oud, alle energie was er, Gods geest, en hij liet het in zijn daden zien!
Eens vroeg iemand mij: “War is voor jou de Heilige Geest?” Mijn spontane antwoord was: volgens mij is de Heilige Geest de innerlijke, positieve energie. Als ik in mijn dagelijks leven soms iets moet beslissen, dan begeleidt mij de positieve energie. De Geest speelt een positieve rol in ons leven. Ik denk dat wij allemaal met de Heilige Geest geboren zijn. Wij hebben de positieve energie in ons vanaf onze geboorte. God wil dat wij de Geest herkennen en de energie in goede daden kanaliseren. De Heilige Geest is aanstekelijk. De apostelen leefden volledig vanuit de Geest en ze verkondigden het evangelie in de wereld. Het zijn niet alleen de woorden die ze overbrachten maar ook de Heilige Geest. Wij zijn vandaag de dragers van de Heilige Geest en wij kunnen de Geest, de positieve energie verspreiden door onze woorden en daden. De positieve energie die ik hier bedoel zijn de vruchten van de Geest: liefde, blijdschap, vrede, lankmoedigheid, vriendelijkheid, goedheid, trouw, zachtmoedigheid en zelfbeheersing. Wij zullen mensen zijn die de vruchten van de Heilige Geest in onze leven beleven. Onze Paus Franciscus bijvoorbeeld straalt zo’n energie uit en op een heldere manier!
Het is Pinksteren vandaag. We zien dan wel niet de tongen van vuur en we voelen het gebouw niet schudden, maar de Heilige Geest is inderdaad aanwezig en actief in ons leven. We hoeven er alleen maar contact mee te maken, met de energie in ons binnenste. Wij mogen de Heilige Geest in ons herkennen en dan vergezelt ons de Heilige Geest in onze eenzaamheid, troost ons in ons verdriet, wijst de weg aan in onze verwarring, helpt ons in onze nood, geeft ons vrede in onze angst, maakt ons zuiver in onze onreinheid, bezielt ons met kracht in onze zwakheid, steunt ons in onze weerloosheid. De Heilige Geest wordt dan alles voor ons.
Ik nodig u nu uit om onze ogen dicht te doen en om in contact te komen met de Geest, de energie van binnen. Laten wij ons bewust worden van onze ziel van binnen, de energie die wij bezitten, en bidden wij dan tot de Heilige Geest; dat wij ons zijn leven gevende krachtrealiseren . Laten wij stil zijn, in ons binnenste kijken en ervaren…. Laten de orgelklanken via uw oren binnenkomen en de Heilige Geest in uw hart!

Advertenties
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s